Processtankar

Den här veckan har vi formprocess. Vi skulpterar fritt i papper och mjukplats, förhåller oss till olika begrepp och applicerar på kropp.

Det har inte alls gått bra för mig.

Har knappt haft idéer, har inte kommit nånstans, mest suttit och stirrat ut genom fönstret och friserat min kofta på noppor. Inte riktigt fattat varför det går så trögt, känt mig rätt kass om jag ska vara ärlig.

Men idag fattade jag varför. Vi har nämligen suttit vid varsitt bord i en öppen stor ateljé där man hela tiden ser vad alla andra gör. Inte riktigt insett förr, men att se vad andra gör och hela tiden konfronteras med deras idéer stör mina egna processer något helt otroligt. Är helt enkelt beroende av att få tänka ifred för att få något gjort.

Så efter skolan idag gick jag hem, käkade mat och la mig på sängen ett tag och vilade. Sen gick jag tillbaka till skolan och fick mer gjort på två timmar än jag fått på hela dagen innan.

Ibland är värdet av de där kurserna inte så mycket det man gör och producerar utan det man lär sig om sig själv och hur man borde jobba. Det man skapar under kursen har man nytta av då, det man lär sig om att arbeta bär man med sig resten av livet.

Det här inlägget postades i Konst, Processer, Steneby. Bokmärk permalänken.

Kommentera

