Aborter och makt

Läste denna text på temat ”makten våldtäksmän har över kvinnor som inte för göra abort”. Den går i korthet ut på att beskriva olika maktmedel som en våldtäksman får över sitt offer om hon blir gravid vid våldtäkten. Allt från att hon måste ta ställning till huruvida hon vill behålla barnet till statistik över hur många delstater i USA (31 av 50) som inte har några restriktioner mot att våldtäksmän ansäker om vårdnad för sin barn.

Vad som är så extremt viktigt att komma ihåg när man pratar om aborter i dessa termer är att dessa maktmedel inte är unika för väldtäksmän. De är gemensamma för alla män som gör kvinnor gravida, oavsett hur detta gick till. Även om jag har frivilligt sex med min kille och glömde använda preventivmedel eller det inte fungerade av olika orsaker och blir gravid så ger det honom exakt samma maktmedel. Det enda skyddet mot dessa maktmedel är att fri abort är ett lättillgänligt val för alla kvinnor, och att detta val anses vara hennes ensak och ett beslut hon bör fatta utan påverkan från mannen.

I ett samhälle där abort inte är fri behöver inte fadern till mitt barn vara min våldtäksman för att kunna tvinga mig att bära ett barn mot min vilja. Han behöver inte ha haft sex med mig mot min vlja för att bestämma att detta barn sedan ska finnas kvar i mitt liv. Han behöver inte tvinga sig på mig för att sedan tillskansa sig en plats i mitt liv under barnets hela uppväxt.

Vi får aldrig reducera abortfrågan till att handla om våldtäkter. Abort handlar inte om kvinnors frihet från män som begått våld på dem. Det handlar om kvinnors frihet från alla män. Varken mer eller mindre.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen, Feminism. Bokmärk permalänken.

Kommentera

