Mot salongerna

Tänk hur fort saker kan gå. För två år sen kunde jag knappt hålla i en penna. Hade aldrig tecknat kroki. Visste ingenting om färger eller hur man skulpterar eller nånting annat av det som jag idag tycker är så självklart.

Den här veckan har jag jobbat med min ansökan till Vårsalongen på Liljevalchs. Om vi en sekund bortser från hela processen i att besluta sig för att man har något man vill ställa ut, föreställa sig det i en utsätllningssituation, prissätta det och helt vara tvungen att planera för att man faktiskt kan bli antagen trots att man inte vågar tro att man ska det… Så gör en sådan ansökning något med en. Helt plötsligt märker jag saker om mig själv. Hur jag tänker. Hur jag formulerar mig. Att jag har ett konstnärsskap, bara en sån sak. Att jag inte bara vet hur och att man gör konst, jag vet vad för typ av konst jag vill göra och hur jag vill jobba. Har helt plötsligt nyckelord. Slump. Tredimensionellt. Geometri. Strukturer. Saker som går igen. Saker jag känner igen. Som jag tycker om och vill utforska. Att mer och mer börja skita i alla konventioner jag har om vad jag borde kunna syssla med och istället känna att jag utvecklar något som är jag. En person. Ett uttryck.

Även gentemot den konst jag möter. Hur jag trevande börjar försöka besvara alla frågor man ställs inför. Varför man gör konst. Vad är konst? Vem gör konst, och i vilket syfte? Hur man känner igen bra konst, vad jag tycker är bra konst.

Ja, jag är extremt glad över den här skolan. Över var jag hamnat, vilka möjligheter jag har, vad jag gör och vad jag är. Det har definitivt varit ett steg i rätt riktning. Bitarna faller på plats, en efter en.

Det här är vad jag sökte till salongen med:

 


 


Det här inlägget postades i Konst, Livet, Steneby. Bokmärk permalänken.

Kommentera

