Verka i vakuum

Ibland ifrågasätter jag verkligen vad jag håller på med egentligen.

Jag menar, jag pluggar konst. Och nä, det är väl inte det egentligen. Jag menar, jag är rätt klar över hur jag känner med konst. Att jag tycker att konst och kultur att skitviktigt för samhället. Att konst har ett egetvärde. Att ett konstverk inte måste tvinga dig att omvärdera livet politiken och samhället för att få existensberättigande.

Men ändå. Det jag jobbar med just nu t.ex.. Jag väver massa fyrkanter i ståltråd som jag klipper upp och skulpterar med. Det har absolut inget syfte eller ”mening” i den bemärkelse som man kanske tänker att konst ska ha. Jag tänker inte så mycket, vill inte gestalta något speciellt. Vill bara se hur det blir. Vill bara göra det för att jag inte gjort det förut, för att jag vill förstå materialet, förstå teknikerna. Det är inte poänglöst, men… Jag har svårt att förstå hur det jag gör kan ha betydelse för någon annan. Samtidigt som jag på ett plan verkligen tycker att det är häftigt och blir bra och är intressant, men på nåt sätt bara för mig och kanske för några kulturtant

Konkret: Om jag lägger upp en bild på facebook av någon målning jag gjort, typ stilleben eller självporträtt eller något annat klassiskt, då får jag oftast några likes och kommentarer om att det var fint. Fin målning. Ser ut som ett foto. Whatever. Det är trevligt, jag gillar att måla och gillar mina målningar. Tycker oftast de blir väldigt bra. Men måleri kanske inte det jag ser som min konstform? Inte det jag ser mig själv ställa ut i framtiden.
Men lägger jag upp ett foto på några av mina textilexperiment som knappt ens går att läsa som textil, som bara är konstiga former utan mening eller mål, då tvivlar jag på att jag får den typen av uppmärksamhet eller uppskattning. Trots att jag ser det som mycket mer ”jag”, som mycket mer ”eget” i den mån man kan äga en idé.

Det är inte det att jag hänger upp min egen eller verkets betydelse på den bekräftelse jag får från andra. Men någonstans vill jag ju göra konst som går att förstå. Som känns relevant för andra, och inte bara någon kulturelit. Seriöst skule det vara så himla najs om jag la upp just en sån bild och det vällde in kommentarer om att det var nåt coolt eller häftigt, att folk blev inspirerade, eller vad som helst.
För mig är konst så himla mycket kommunikation. Och nånstans håller jag ju på med det därför att jag vill kommunicera. Vill nå ut med mina verk och mina idéer. Konst som inte når någon publik är meningslös, för den har ingen att kommunicera med och kan heller inte förmedla något. Så ja, publiken är viktig för mig.

Frågan är hur man gör konst som känns relevant och intressant att producera, både för en själv och för sin publik.

Det här inlägget postades i Konst, Steneby. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Verka i vakuum

  1. Har du testat? Det kanske blir mer respons än du tror!

Kommentera

