Alla måste se ”Marina Abramovic the Artist is Present”

Här är den. I två dagar till. En dokumentär om en fantastisk performancekonstnär som under våren 2010 gjorde ett verk på MoMA som heter just ”The Artist is Present”. I verket sitter hon under nästan tre månader  i en stol från öppning till stängning, i samma ställning, medan vem som helst av besökarna får komma fram och sätta sig och möta hennes blick.

Såg den själv i söndags, när jag kom hem från Stockholm. Ingen att hänga med på internet och lite dötid innan läggdags. Tänkte börja titta på den, kanske se halva.

Sträcksåg utan avbrott, tabbade inte ens bort för att kolla facebook eller twitter en endaste gång. Och då kan jag knappt se youtube-videos utan att pausa.
Grät halva filmen, minst. Inte för att den är sorglig. Utan mer för att den är så fruktansvärt ren och gripande. Man blir helt tagen av den.

I två dagar nu har jag bara kunnat tänka på Marina Abramovic, på The Artist is Present, på konst, vad det är, vad som är bra konst. Det där är ju bra konst. Fruktansvärt bra.
För mig är det så bra att när jag tittar tillbaka på omvärlden, på skolan, på det jag själv gör, så förstår jag knappt vad det är längre. Förstår inte hur något annat också kan vara konst, när det aldrig är ens i närheten av den där renheten, den där styrkan.

Där annan konst tar en idé och försöker avbilda den, representera den, uppföra den. Det där är ingenting sånt. Det är idén. Inget annat. Det är idén, i sig självt, fri och tillgänglig för vem som helst att se och uppleva själv. Inga förställningar, inga material eller tekniker eller nånting. Det är så fruktansvärt bra. Och jag vet, ironin i att jag säger detta när jag bara sett det i en film som är klippt och regisserad, vad är det om inte en förställd idé.

Men när man ser klippen från muséet. När man ser människor sätta sig ner och falla i gråt, en efter en. Det går inte att värja sig från sånt. Det går inte

Frågan är väl vad jag nu ska göra med mitt liv.

Det här inlägget postades i Konst, Livet, Steneby. Bokmärk permalänken.

Kommentera

