Hem till väven

Ännu en vecka klar. Vi har kommit igång med väv den här veckan. Satt upp varpar, börjat. Uppgiften är “sjal”, och alla har satt upp en 30*160cm varp med tunt ullgarn. Jag väver i biowolle, som är väldigt väldigt tunnt. Väldigt skönt och fint.

Min själv blir nog ganska traditionell. Väver bara i svart och vit och lite olika effektgarn. Krympgarn, uppcrepe och så biowollen då. Och lite överraskningar som jag hoppas ska ge fint resultat sen.

Väver bara i tuskaft också, fast jag solvat med en flottering på 14trådar (tätheten är 8tr/cm). Men tuskaft har jag konstigt nog inte vävt så mycket i. På min förra skola var det mycket mönsterfokus och jag vävde dels i lös rosengång och en daldräll, där tuskaften liksom alltid låg i bakgrunden. Det är skönt att jobba med den, det är ju väldigt fint fastän det är väldigt enkelt också förstås.

Har kommit igång med träning igen den här veckan också. Börjat springa igen. I våras körde jag C5K i alla fall till vecka sju eller åtta och hoppades väl hoppa in nånstans i mitten i alla fall. Men nä. Finns en anledning till att det heter Dalsland, har jag märkt. Backe upp och backe ner och jag har fått börja om helt från början och har precis klarat första veckan. Hur jag ska klara 5km upp och ner i granskogen fattar jag inte, det får bara gå. Men sen när jag kommer tillbaka till Stockholm lär jag ju springa milen istället…

Nu är det helg och mer än halva klassen har åkt till olika ställen så det kommer nog inte hända mycket. Ska ta mig till ateljén imorrn i alla fall. På söndag har jag anmält mig till en tre timmars vandring i skogen häromkring. Jadu, det kan inte bli värre än den tre timmars cykeltur jag gjorde förra helgen…

Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

