Köksäventyr

Igår var det äventyr i mitt kök må ni tro. Gjorde korvstroganoff för resten av veckan och slog äntligen slag i saken och satte en bröddeg! Har tänkt att jag ska börja baka bröd för att fylla ut min tid+dryga ut mina pengar ända sedan jag kom hit. Nu hade jag dessutom fått bra recept på hummus, och det måste man ju bara ha på hembakt bröd. Lika bra att köra igång mesamma!

Sagt och gjort, men med brödet väl på jäsning var min diskbänk mindre glad:

 

image

 

Dock inget som inte lite städning fixar:

 

image

 

Gott så! In med brödet i ugnen, fram med ingredienser till hummus och snaaaaart dags för godaste kvällstefikat på länge. Jaja, visserligen råkad ugnshandtaget ramla av när jag hängde mig på det för att kolla på brödet, men det är väl bara att öppna luckan på sidan med en grytlapp?

Eller?

Döm min förvåning när hela ugnsluckan RAMLADE AV?! I jättemånga delar?!

 

image

 

Dessutom hade jag bara bakat halva degen! Ena limpan låg fortfarande på jäsning. Och samtidigt som jag kände sån extrem panik över att nu få slänga halva brödet så kunde jag samtidigt inte låta blir att totalgarva åt det hela. Det är med alla säkerhet det sjukaste som hänt mig sedan jag flyttade till Långed.

Nåväl, tur att man bor i just Långed, men klasskompisar tvärt över gräsmattan. Blev att skynda över med limpan i högsta hugg, köra in den i ugnen och sätta sig ner med en kop te. En trevlig fika det med.

Och innan jag gick och la mig hade jag faktiskt både ett par nybaade limpor och en skål hummus. ❤

Slutet gott, allting gott!

Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

