Därför kommer sänkt bolagsskatt aldrig leda till fler jobb

Alliansen presenterar idag sin vårbudget, där ett av de förslag som de pushas mest för är sänkt bolagsskatt. Detta presenteras som något som kommer motverka arbetslösheten. Låt mig med ett enkelt exempel illustrera varför det kommer att få helt motsatt effekt.

Vi börjar med att jag har ett företag. På ett år går vi med 500k i vinst. Som ägare till företaget har jag i princip två val. Jag kan antingen återinvestera i företagen, genom att anställa, köpa maskiner, kompetensutveckla, etc.. Eller så kan jag ta ut pengarna i vinst och leva loppan.

Vi tar därefter två exempel på bolagsskatter. För att göra det tydligt tar vi de extrema procentsatserna 0 och 100.

Exempel 1, 0% skatt
I ett samhälle med låg bolagsskatt så tjänar jag på kort sikt allra mest på att ta ut så mycket vinst som möjligt. Om jag tar ut pengarna som lön måste jag skatta på dem. Om jag anställer någon måste jag skatta på dem. Om jag investerar i teknik måste jag momsa, dvs. skatta på den. Nej, istället är det lönsammaste jag kan göra att så långt jag kan försöka öka vinsten genom att utnyttja de anställda och den teknik som företaget redan äger, och göra så lite investeringar som möjligt.

Exempel 2, 100% skatt
I ett samhälle  där bolagsskatten är 100% är det komplett meningslöst för mig att ta ut pengar i vinst. All vinst kommer nämligen att tillfalla staten. 500k i min ficka, förvandlas till 500k i skattekistan. Om jag vill använda mig av pengarna för egen nytta har jag i princip bara ett enda alternativ: att återinvestera i företaget. Jag kan ge mig själv högre lön, jag kan köpa ny teknik eller kanske det som vi helt vill att företag ska göra: anställa nya människor! Jag skattar fortfarande på alla dessa investeringar, men långifrån lika mycket.

Ju lägre bolagsskatten är, desto lönsammare är det att driva sitt företag enligt för att få så mycket kortsiktig vinst som möjligt. Ju högre bolagsskatt, desto lönsammare att få mitt företag att växa eftersom jag då behåller så mycket pengar som möjligt i min verksamhet och kan använda dem som jag vill. Om alliansen var seriösa med att de ville skapa jobb så skulle de därför höja bolagsskatten för att göra det lönsammare att återinvestera i företagen. Vem kommer tjäna på det här förslaget? Inte arbetarna. Inte de arbetslösa. Aktieägarna kommer tjäna på det. Företagsledare kommer tjäna på det. Faktum är att om utvecklingen går åt samma håll som i t.ex. USA kommer det snart bli lönsammare att ge sina chefer i aktieposter än i lön, eftersom man skattar så pass mycket mindre på vinstutdelningen.

Pga det här fungerar det heller inte att tänka att företag som får sänkt skatt får mer pengar kvar att investera med. Investeringar dras nämligen av från vinsten innan man skattar på den. Om vi återgår till exemplet ovan och jag har 500k att röra mig med, så kommer investeringar som jag gör att minska den summa jag skattar på. Om bolagsskatten t.ex. är 25% funkar det alltså INTE så att jag på dessa 500k kr först betalar 125k kr i skatt, och sedan betalar ut en lön på t.ex. 300k kr. Utan jag kommer först att betala lönen, och sedan skatta på de 200k som är över, och bara betala 50k i skatt. Hela 75k mindre i skatt alltså! Visst får jag även skatta på arbetet och så vidare, vilket gör bilden av vad man tjänar på mer komplicerad, men när det gäller bolagsskatten i sig så gäller fortfarande att ju högre skattesats, desto högre incitament för återinvestering.

Det är också förenat med stora ekonomiska risker när man lockar företag till kortsiktig vinstmaximering. Finanskrisen 2008 är ett exempel, där finansbolag lockades att sälja så mycket skitprodukter som möjligt så fort som möjligt för att kunna gå med så mycket vinst som möjligt, tills bubblan sprack. Skandalerna kring vårdbolaget Carema är ett annat. Faktum är att en väldigt effektiv lösning på de problem som finns med div. välfärdsbolag vore att beskatta företagsvinster från företag med kommunala uppdrag med 100%. Allt som inte användes i verksamheten skulle då återgå till kommunen, och det skulle plötsligt bli meningslöst att snåla på personal eller resurser.

Att det funkar på det här viset är självklart ingen nyhet för alliansen eller för någon annan som läst en grundkurs i företagsekonomi eller har ett hum om hur man driver eget. När alliansen påstår att sänkt bolagsskatt kommer leda till fler jobb ärdet med andra ord inget annat än bluff och båg, eller gammalt hederligt ljug som jag brukar kalla det.
Att det dessutom även presenteras som någon slags kompensation för att man ska ha ihjäl några av kryphålen i skattelagstiftningen á la ”snälla företagen, sluta fuska så mycket så kommer vi låta er behålla pengarna ni fuskat bort ändå” (företagen kommer naturligtvis att fortsätta skatteplanera så mycket de kan och sedan ändå betala minimalt med skatt på den vinst som de i slutändan går med) känns ju bara så fruktansvärt meningslöst.
Men det går å andra sidan helt och hållet hand i hand med den visionslöshet som Reinfeldt redan har proklamerat som sin politiska grund. Håhåjaja…

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

