LCHF och den falska dikotomin

Om det är något jag börjar bli äckligt trött på är det alla LCHF-anhängares som anklagar oss som äter kolhydrater för att äta kass mat. Senast nu Lady Dahmers inlägg där hon sätter ägg och avokado mot skogaholmslimpa och flingor, och menar att det handlar om riktig mat och rena råvaror vs. e-nummer, tillsatser och kemikalier. Som om det ena utesluter det andra och som om LCHF:are skulle vara de enda som äter Riktig Mat.

Jag har en nyhet: Vi som äter kolhydrater kan faktiskt också äta bra mat. Ett av mina bästa beslut det här året var t.ex. att återgå till att äta gröt till frukost. Mitt morgonmål består numera av havregryn, vatten, salt, mjölk samt rårörda lingon. E-nummer: Noll. Kemikalier: Noll. Tillsatser: En, D-vitaminen i mjölken. Trots detta hinkande av kolhydrater och sötad sylt håller jag mig mätt längre än någonsin förut och har dessutom halverat både tillrednings- och tillägningstiden av frukosten.

För mig är det självklart att använda potatis/pasta/ris som bas för mina middagar. Även om potatisen säkert är besprutad med något som trängt in ända ner i roten trots att den är svenskodlad, har jag fortfarande inte hittat vare sig ris- eller pastapaket där innehållsförteckningen säger något mer än ”durumvetemjöl, vatten” eller helt enkelt ”ris”.
Bröd köper jag extremt sällan, speciellt eftersom jag inte äter det till frukost. När jag väl gör det  väljer jag oftast något från ett lokalt bageri, tillsatsfritt och osötat. Eller så bakar jag själv om jag känner för det. Det om något kallar jag ”redig mat på riktiga råvaror”, den man gör själv från grunden.
Sockrade flingor känner jag ingen normal människa som skulle ge till sina barn, ej heller saft, godis eller annat sött. Man behöver liksom inte vara kolhydrofob för att inse att det finns saker som är dåligt för ett barn, eller för människor i allmänhet.

Och visst, som jag själv skrev är många växter och grönsaker besprutade med kemikalier som säkert är skadliga. Men om man tror att ägg- mjölk- och köttindustrin är kemikaliefria och att man inte får i sig några skadliga ämnen alls så länge man håller sig till ovanjordsgrönsaker och animaliska produkter, då är man bra mycket naivare än köparna av skogaholmslimpa.  Där står i alla fall ämnena på innehållsförteckningen istället för att vara integrerade i råvaran.

Jag är helt enkelt jäkligt trött på att LCHF-ivrare gång på gång ska hålla på att klumpa ihop kolhydrater med all annan skit som pågår inom matindustrin. Sedan ställer de upp två helt felaktiga och grovt förenklade alternativ där LCHF inte bara är just Low Carb High Fat, utan även egenlagad mat från grunden, rena råvaror, kemikalie- och giftfritt och det är som att det svävar små regnbågar i ångan över div. pannor och grytor. Och kolhydratkost innebär plötsligt inte bara att man gärna lägger sitt ägg på en brödskiva, utan att man säger ja till tillsatser, ja till raffinering av all mat samt fria insulinsprutor till hela befolkningen.

Om ni vill kritisera e-nummer, fine, gör det. Men gör det inte utifrån LCHF, och gör det inte utifrån synen att kolhydrater och kemikalier skulle vara samma sak. Och gör det absolut inte utifrån synen att bara för att man väljer att äta kolhydrater så är man okritisk mot allt matinnehåll. Vi är många som lagar vår egen mat, som väljer bort tillsatser och som är kritiska mot processerad mat, utan att för den sakens skull räkna in kolhydrater i samma kategori.
Det finns extremt många moraliska & etiska aspekter av det vi äter, förutom tillsatser även frågan om besprutning av grödor, djurskötsel, arbetarvillkor, etc.. Nästan ingen av dessa frågor är unika för vare sig kolhydratätare eller dito -nobbare. Därför finns det ingen stor poäng att dra upp dem när vi pratar om vad som är bäst att äta rent näringsmässigt.

Det är helt enkelt en helt annat och separat diskussion som inte har någonting med kolhydratfrågan att göra.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen. Bokmärk permalänken.

En kommentar till LCHF och den falska dikotomin

  1. auuus skriver:

    Jättebra skrivet. Jag börjar bli sinnessjukt less på allt den här ”allt som inte är exakt det jag äter är SATAN!”-retoriken o.0

Kommentera

