Hejdå mina saker. <3

Var på Ikea häromdagen och fixade ny klädförvaring. Äntligen ska jag få ordning på mitt berg av kläder, som egentligen inte är något berg.

När vi flyttade in här var en av de saker jag gillade med lägenheten det faktum att det finns en klädkammare. Spenderade timmar på våta drömmar om min Walk in closet och hur fantastiskt livet skulle bli när jag hade ett rum för mina kläder.

Två år senare har jag äntligen insett vilken idiotisk idé det var. Att ha mina kläder i ett eget rum i andra änden av lägenheten, där jag aldrig har tid eller ork att fixa iordning eller inreda, och dessutom bedhöver jag det för annat (typ förvara allt crap som jag inte orkar gå ner i källaren med).

Nu har jag en liten rail för det som hänger, och några hängande fack för koftor, t-shirts etc..  Alla kläder jag använder få plats i mitt sovrum, resten är kvar i klädkammaren och jag behöver inte se eller störas av dem. Dessutom  får jag överblick och märker direkt när jag slutar använda några plagg. Till exempel kan man de rätt tydligt att mer än halva hänget består av kjolar och skorts. Ganska ironiskt, för några månader sedan insåg jag nämligen att jag hade alltför lite underdelar och inledde ett projekt för att få ihop fler. Ett prjekt som kanske föll lite för väl ut, och som jag någ hade kunnat sätta stopp för i tid om jag hade haft den här överblicken.

20120103-012320.jpg

Man ser också direkt att jag inte direkt är någon minimalist när det gäller kläder. Det är okej. Dels så är det här faktiskt kläder jag använder, dels är kläder och stil ett intresse för mig. Dessutom sitter vi i en sits där vi kan tvätta max en gång varannan vecka – vi är ca 60 hushåll som delar på en tvättstuga och man kan bara boka en tid i taget. Om vi bokar en helgtid och vill boka igen efteråt är det oftast nästnästa helg som är nästa chans. Ibland missar vi tiden på grund av planer eller annat, och måste vänta ytterligare ett par veckor. Så trots att jag alltid har samma outfit två dagar på raken går jag lätt igenom 6-8 ombyten på en tvättperiod.

Det roliga är att bara ett par dagar efter att jag gjort min egen garderobssortering och rensning, blev jag länkad till Minimalist Mom, en blogg om att ha just färre saker. Har börjat ta mig igenom arkivet och känner mig så fruktansvärt inspirerad. När min första tanke var att jag skulle låta mina oanvända kläder hänga kvar i kammaren tills jag vill ha dem, är jag nu mer inne på att göra mig av med allt.

Jag skrev ju om 2012 att mitt största mål och förhoppning är att komma in på Stenebyskolan. Förskottare av alla roliga saker som jag är, har jag redan börjat planera för hur jag ska kunna flytta tvärs över hela Sverige på ett enkelt och smidigt sätt. Jag har redan tänkt att alla mina saker, som i det här fallet är kläder, sy- och ritgrejer, samt en del husgeråd, ska få plats i max tre flyttkartonger. Resten hade jag tänkt lämna i Stockholm. Inte längre! Nu är mitt mål att det jag tar med mig, dessa tre kartonger, ska vara alla mina ägodelar. Allt jag anser mig kunna leva utan under ett helt år, behöver jag inte ha i mitt liv. Isstället kommer jag under sommaren att ge bort och sälja allt jag inte vill ha med mig.

Bara tanken på det gör mig helt exalterad. Ibland är det märkligt hur man har tänkt så länge att något är fel, att man vill förändra sitt liv, men ändå aldrig fattat hur. Och så räcker det med att någon introducerar en för en ny idé, som man inte tänkt på, för att bitarna ska falla på plats och allt kännas självklart. Det är så lätt att fastna i konsumtionsträsket, eftersom det är vad man höra hela tiden. Och alla har någon bra ursäkt för varför man behöver just den och den saken. Nu ska jag lära mig säga nej, och framför allt lära mig att inte vilja ha så mycket. Får väl se hur det går!

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

