Eftermiddagskroki

Äntligen har vi kommit igång med kroki på skolan. Två tjejer i min klass har tagit initiativ och första gången var idag. Egentligen är det skulpturkroki, så de flesta jobbar med lera. Men jag valde att skissa och göra några detaljstudier istället.
Så skönt att variera lite från den vanliga krokin där allt handlar om ställningen, riktningar, och är väldigt allmänt. Där kan det vara svårt att hinna göra annat än snabbskisser med en miljard streck åt olika håll.

Dagen till ära hade jag dessutom köpt ett nytt pennset, färgade kolpennor som jag varit sugen på i typ ett år. Och efter en dags teckning tycker jag faktiskt att de var ett riktigt bra köp!

20111109-224056.jpg

20111109-224108.jpg

20111109-224120.jpg
Får jag säga att jag var sjukt nöjd?

Vi har börjat med oljemåleri och gjort lite färgstudier, och det försökte jag lyfta in. Känns så bra att faktiskt få användning för det i skissandet. Annars har jag varit grymt opepp på måleri, det intresserar mig inte så mycket (iaf inte än) och jag har inte fattat nyttan med det. Förrän nu!

Finns nog ingen bättre känsla än när man skissar och liksom måste sluta mitt i för att beundra det man har åstadkommit. Måste sluta tänka att jag är kass på att rita, allt handlar om att ge sig själv tid.

Det här inlägget postades i Nyckelviksskolan, Ritat och tecknat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

