Det finns inga teknikintresserade tjejer, eller varför teknikbranschen snart kommer att lida av en enormt kompetensunderskott

Hade en liten diskussion ang. MSI-skandalen här hemma under kvällen.

För dem som inte vet så kan jag sammanfatta det med att teknikföretaget MSI till sitt båd under Dreamhack har annonserat dels efter en datorintresserad kille som mot betalning ska marknadsföra deras produkter och svara på teknikfrågor, dels efter en snygg & social tjej som ska dela ut flyers och prata med besökare för vilket hon får ”direkt kontakt” (sic) med utsällarföretaget. De har även lagt upp en tävling på facebook som bl.a. Lady Dahmer uppmärksammat, där tjejer uppmanas att lägga upp sin bästa bild iklädd bikini/minikjol/hot pants för att få en chans att bli MSI:s nya booth babe.

Förutom att de då fått massiv kritik från massa olika håll så pratade vi lite här hemma om vad företag kan göra för att bete sig bättre. Ett problem som min kille tog upp var dels att teknikintresserade tjejer är för få, och dels att de enligt hans erfarenhet helt enkelt inte är speciellt smarta (baserat på de kvinnor som jobbat på hans jobb).

Förutom det lätt absurda i den slutsatsen så funderade jag på varför det i så fall skulle vara så, att de kvinnor som trots allt är intresserade av teknik inte är de smartaste. Well, jag kan ju bara gå till mig själv. I teorin kunde jag ha varit värsta tekniknörden. Jag har växt upp i en teknikintresserad familj, har alltid haft vänner som är webbdesigners/gamers/programmerare. Trots detta så har deras intresse misslyckats med att smitta av sig på mig. Och tyvärr beror det extremt mycket på just det faktum att jag är intelligent och framför allt extremt medveten om olika samhällsstrukturer.

Som smart tjej orkar man helt enkelt inte ödsla sin energi på människor som behandlar en som ett djur eller ett tillbehör. Jag är helt ointresserad av människor som inte kan se förbi mina kromosomer och se mig för den jag är. Och tyvärr möts man mycket av den attityden. Framför allt så är det i princip ingen som utgått från att jag har varit intresserad, inte försökt lära mig något eller på något sätt behandlat mig som någon som skulle kunna förstå sig på teknik. Även bland mina vänner så utgår de flesta från att man som tjej inte bryr sig, fram tills att man bevisar motsatsen för dem. Problemet är att även om jag idag är relativt ointresserad så har det inte alltid varit så. Men även i de perioder då jag var öppen för att lära mig programmering och att bli pro på spel fick jag helt enkelt för mycket skit för min okunnighet på ett sätt som antydde att teknik inte var något för mig för att jag skulle kunna pusha förbi det och faktiskt bli grym. Om ingen tar vara på det intresse man visar så är det svårt för en själv att utveckla det på egen hand.

Jag har många tjejpolare som trots allt intresserat sig för teknik, både som gamers, programerade och designers. Men för mig personligen så är helt enkelt tröskeln för hög. Jag väljer hellre att hålla på med något där jag inte hela tiden måste kämpa mot mitt kön, där jag faktiskt blir bemött som kunnig och kompetent fram tills att motsatsen är bevisad.

I slutändan så kommer den här kompetensförlusten helt enkelt vara för stor för teknikföretag med stenåldersmentalitet att svälja, speciellt när påverkar deras försäljningssiffror. Tills dess är det som man säger, their loss.

 

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

