Det här med att göra produkter

Hur kan det vara så att vissa i min klass aldrig verkar ha reflekterat över att de vill hålla på med konst? Aldrig verkar ha funderat över att det, i mitt tycke, ändå är ett ganska kontroversiellt karriärval? Nu är det visserligen inte alla i min klass som bestämt sig för att hålla på med konst på heltid, men även bland dem som verkar ha det som mål verkar ingen lagt någon energi på att ifrågasätta sig själva.

Själv fattar jag knappt jag faktiskt sökt och kommit in på den här skolan, bara för att det är ett sådant enormt brott mot allt jag trodde att jag skulle bli som barn. Faktum är att för bara fyra-fem år sedan hade det varit otänkbart för mig att ens fundera på att syssla med någonting kreativt.

När jag gick i grundskolan var jag extremt begåvad. Låg alltid några kapitel före i de flesta ämnen, läste igenom läroböckerna för nöjes skull, fick alltid bra betyg. Jag hade i princip kunnat bli precis vad jag ville. Jag hade betygen, intelligensen, förutsättningarna för att kunna välja och vraka bland yrken. Och det gjorde jag också. Funderade på att bli journalist, människorättsjurist, psykolog, psykiater. Viktiga yrken där man hjälper andra människor och gör världen bättre.
Det har helt enkelt alltid varit väldigt självklart för mig att den som har möjligheter att välja vad som helst, måste välja något bra. Inte alla kan bli läkare, inte alla är smarta och medvetna nog för att kunna förändra världen. Och om jag nu var det, så var det så oerhört viktigt att jag inte slösade bort min potential och att jag verkligen blev något. Att jag valde något bra. Att jag inte slösade bort den här möjligheten.

Ändå sitter jag på en konstskola idag, vill hålla på med mode och konsthantverk. Hur fan det nu gick till. Att jag lyckades övertyga mig själv om att jag ville och kunde satsa på det, känns helt otroligt. Visst hjälpte det att bli totalt jävla krossad av gymnasiet, det fick mig att ge upp alla tankar på fem år på universitetet och börja tänka nytt. Men oj oj oj vad jag kämpat för att komma hit.
Bara en sån sak som att hålla på med mode, så jävla idiotiskt eller hur? Göra kläder, när man kan rädda liv! Och hallå, det är inte som att jag kan rita. Det måste man kunna. Dessutom hatade jag ju modebranschen. Äckliga ideal och modeller. Hade sådan otrolig ångest över att jag ville det här, kunde knappt acceptera det överhuvudtaget. Kändes så ytligt, plus att jag var övertygad om att det aldrig skulle gå, kunde varken rita eller sy ordentligt. Kände mig för sent ute (jag var 20 när jag bestämde mig).
Men sen så växer den där tanken tills man inte kan se något annan framtid, tills det är det enda alternativ man har. Och då måste man liksom ta det. Då blir man tvungen att göra det ändå, trots alla men och nackdelar.

Jag har fortfarande en hel del ångest över att jag vill hålla på med kläder och mode. Å ena sidan hatar jag konsumtionsaspekten och stora delar av modebranschen. Å andra sidan, om jag mot alla odds lyckas arbeta på det sätt som jag vill så är det inte troligt att jag kommer kunna tjäna pengar på det. Det är ju samma sak på konstsidan, väldigt lite av det man gör har ju någon konkret påverkar på människors liv eller samhället i stort, i alla fall inbillar man sig lätt det.
Men idag försöker jag se design och formgivning mer som en slags rösträtt. Eftersom jag bryr mig och vill någonting, så måste jag göra något för att påverka det. Jag måste göra min röst hörd, engagera mig och försöka påverka. Att göra ingenting är att lägga ner sin röst. Konst och design är egentligen två saker som har förmåga att förändra människors liv på helt otroliga vis. Det är som min skulpturlärare sa, att hon gick igenom alla yrken och tänkte på hur hon skulle göra mest nytta. Socialarbetare, psykolog, läkare. Och det som var allra mest samhällsnyttigt, det var att bli skulptör. Så därför blev hon det.
Och seriöst, om alla vettiga och medvetna människor vänder ryggen till allt som heter konsumtion och varor, då jävlar ska ni se att det går utför för världen.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen, Livet, Modet & modet, Nyckelviksskolan. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det här med att göra produkter

  1. Nhina skriver:

    Åh jag känner igen mig så väl! Min kära mor har aldrig riktigt förlåtit mig för att jag inte läste NV på gymnasiet och på så sätt ”slösade bort min potential” men det är våra val i livet som definierar oss och gör oss till de vi är. Det är bara att satsa fullt ut och köra! ^^

  2. Lo skriver:

    Såklart man ska göra det man vill och skita i prestationsångesten. Och såklart att man kan göra skillnad vilket yrke man än väljer. Inom mode finns det ju väldigt många sådana möjligheter, att använda miljövänliga tyger, inte arbeta med anorektiska modeller etc. Men jag tycker att man ska våga stå för sitt val, våga säga att man gör en viss sak för att man själv vill det, och inte för att det skulle vara det bästa sättet att göra skillnad. Som det din skulpturlärare sa, det är bullshit. Påstår hon verkligen att hon valt skulpturbanan av något osjälviskt skäl? Kan hon inte bara stå för att hon valde den banan för att den verkade roligast? Man blir inte en dålig människa för det.

    • momiji skriver:

      Fast jag ser ingen riktig motsättning mellan att vilja och göra skillnad. Alltså, jag vill ju göra skillnad. Det är en av de saker jag verkligen förutsatt mig, att om jag gör det här (jobbar med mode) så gör jag det på mina villkor, i alla fall så långt det går. Det är något som ärotroligt viktigt för mig i allt jag gör. Jag har i princip intresserat mig för olika yrken just för att det känts som att jag har kunnat och velat göra skillnad. Sedan kunde jag lika gärna ha tyckt att juridik eller medicin verkar fruktansvärt roligt intressant, men nu blev det inte så. Nu tyckte jag kläder var roligast, men det är fortfarande min vilja till förändring och ifrågasättande som driver mig.

      På samma sätt kan ju min skulpturlärare ha varit intresserad av just samhällsförändring eller att påverka andra människor, och sökt efter olika vägar att uppnå det målet. Och hon valde skulptör som sin väg. Det intressanta i den diskussionen är ju egentligen att konst kanske inte är en väg man vanligtvis tänker på när man tänker på att göra något bra för samhället. Många har ju en bild av konst och kultur som något slags ”överflöd” som vi egentligen skulle kunna rationalisera bort rätt lätt, som bara hör hemma i finrum och som är en slags samhälleig lyx. Men konst har en enorm påverkan på samhället och vår kultur och kan påverka otroligt mycket. Allt handlar om vad man själv hittar i ett yrke. Att arbeta som skulptör behöver absolut inte vara pure fun och något man gör bara för kul, det är hårt arbete också.

      • Lo skriver:

        Ja men missförstå mig rätt. Jag ifrågasätter inte att konstnärsyrken är hårda jobb eller att de inte kan göra skillnad i världen. Vad jag reagerade på var vad du skrev om din skulpturlärare. Att säga att man väljer ett yrke för att man där kan göra mest skillnad i världen får det att låta som att man valt detta yrke av osjälviska skäl. Typ att man offrat sig för andra. Jag läser till människorättsjurist, men jag påstår inte att jag valt detta för att jag är en god människa, utan för att jag tycker att det är kul och intressant.

      • momiji skriver:

        Fast jag håller fortfarande inte med. Att vilja förändra kan vara ett själviskt skäl. Det kan ju vara så att förändring etc. är det som ger en själv mest tillfredställelse i livet, det är det man vill uppnå. Precis om vissa blir läkare för att de vill lära sig om människokroppen eller är fascinerad av den, så finns det säkert de som blir läkare för att de vill hjälpa andra människor och vara till för dem. Man vill ha ut olika saker, men man tycker säkert lika mycket om att uppnå det man strävat efter. Inget av dem är ju bättre eller sämre än det andra, eller mer osjälviskt, eftersom man väljer utifrån vad man själv vill.

Kommentera

