Veckan

Och jag som trodde mitt bloggande skulle bli bättre när skolan började… Men det är svårt att tänka och formulera sig när man bara sover hela tiden. Flera dagar den här veckan har jag satt mig på soffan och somnat så djupt att jag inte vaknat förrän flera timmar senare.

Skolan fortsätter dock visa upp sig från sin bästa sida. Kan alltid slänga upp lite bilder från veckan som gått.

I tisdags hade vi hattpub – min favorit – och hamnade återigen på taket med rödvin och solnedgång. För se hur många gånger till det blir av innan mörkret och kylan tar över.

20110910-233657.jpg

20110910-233709.jpg

20110910-233741.jpg

Jag hade ju faktiskt också gjort min egen hatt, men det var det nog ingen som förstod. Förutom dem jag berättade för då. Gick en modistkurs i våras och blev helt kär. Hattkvällarna kör förresten igång igen nästa vecka, så himla peppad inför det!

I onsdags satt min teckningslärare och läste högt ur en bok om Giacometti (en skulptör/konstnär) medan vi ritade av henne. Den verkade så fin, handlade mycket om den konstnärliga processen, hur man atvivlar på sig själv och aldrig kan bli riktigt klar med någonting. Egentligen skulle vi haft teckning hela dagen, men istället gick vi till skolbiblioteket på eftermiddagen och pratade om våra favoritkonstnärer. Fint. Min teckningslärare är verkligen helt underbar, just när det gäller livsinsikter och sån kunskap. Vi pratar mycket om det här med att börja och sluta, hur man aldrig kan avsluta något. Att vilja bli färdig är som att vilja ha rätt, och det kan man aldrig få. Man kan bara rita så mycket som man kan.

I torsdags hade vi modellstudier i skulpturen. Jag tycker att det är helt fantastiskt hur mycket man kan hinna med. Tänker ibland en del på hur det var att rita när man gick i skolan. Att det bara gällde att rita från huvudet och att det var så fult att rita av. Men att teckna och skulptera handlar ju aldrig om det. Istället handlar det om att se, och att kunna uttrycka det man ser. Huruvida man använder referenser/modeller eller hur ”likt” resultatet blir är fullständigt irrelevant.

20110910-234906.jpg

20110910-234916.jpg

20110910-234924.jpg

Väldigt nöjd med den där ryggen. Båda studierna är gjorda under en för- resp. eftermiddag, lerstudien ska vi fortsätta jobba med i ett par dagar till.

Igår varken skulpterade eller ritade jag, för då hade vi köksdag. Vilket  helt enkelt innebär att fyra av oss från klassen var i köket hela dagen och lagade skolmaten samt bakade bröd. Så himla mysig grej med skolan, faktiskt. Jag bakade brödet (eller ja, degen var blandad, men jag bakade ut) och gjorde ungsbakade äpplen med kanel och vaniljkräm. Just det, för vi får efterrätt varje fredag.

Borde nog sätta mig och skriva en liten stund varje dag ändå. Märker hur lätt det går när jag väl sätter mig ner och bara släpper allt. Fastnar lätt i oviktiga saker, men det är väl sånt man lär sig att prioritera bort.

Så kanske det blir några inlägg framöver som handlar om något lite mer djupgående också.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

