Tillfreds

Träffade gamla klassen i onsdags, från i våras alltså. Vi tog en öl och uppdaterade varandra kring vad som hänt och hur våra respektive höstar skulle se ut. En av tjejerna hade blivit gravid, helt otroligt. Tycker jag då alltså. Samma tjej frågade mig när mina facebook-statusar skulle sluta vara så positiva.

Aldrig, hoppas jag,

Men det är sant att jag är en så otroligt bra fas just nu. Visst, det är förmodligen inledningen på skolterminen. Allt känns lagom bra och trevligt, det är introduktion i alla ämnen. Man kommer igång, får lära nytt. Ingen stress, ingen press.
Det är nog det jag älskar mest med skolan överlag. Fokuset ligger helt på arbetsprocessen. Flera av mina lärare har till och med sagt rakt ut att det här med att bli klar är fullständigt ointressant. Man ska inte börja, inte sluta, bara vara i det, i skapandeprocessen, hela tiden.
Stor skillnad från förra skolan, där allt handlade om att uppnå perfekta resultat inom deadline. Men visst är det skillnad, konst handlar ju om tankar, medan sömnad är en teknisk färdighet.
Även om det kanske låter slappt kan jag säga att jag inte minns när jag var så här trött i huvudet senast. Trots att vi fikar och lunchar och fikar igen så sitter hela klassen som döda på bussen hem, ingen orkar prata om någonting, det enda man vill är att åka hem och sova. Så trött blir man när man tänker hela dagarna.

Med nya jobbschemat kan jag dessutom fokusera på träningen och allt annat jag vill göra på vardagar, utan att oroa mig för att det ska krocka med jobbet. Nej, det var länge sedan jag var såhär nöjd med livet.

 

Det här inlägget postades i Livet, Nyckelviksskolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

