Konstnärsfingrar

20110830-220943.jpg

Textilfärg blir tydligen utmärkt nagellack, så länge man är för den avflagade looken.

Efter ytterligare två dagar i trycket har jag äntligen tryckt mitt första tyg. På ett sätt känns det sjukt att det tagit mig hela fyra dagar att göra och trycka ett mönster. På ett annat känns det lika sjukt att det bara tog fyra dagar.

20110830-221256.jpg

Spenderade nästan hela måndagen med att göra klart mitt tryck. Det är otroligt hur mycket tid som går åt till att kopiera, redigera (med tipex och penna, inget digitalt här inte), kopiera, mönsterpassa, kopiera, redigera, skarva, kopiera, etc.
Tillslut hade jag i alla fall en färdig tryckram.

20110830-231329.jpg

Ramarna får stå i fönstren och fixeras ytterligare.

20110830-231649.jpg

Första trycket! Så himla nervös.

20110830-231723.jpg

Mönstret börjar träda fram. Något som också börjar träda fram är alla fel och misstag. Att trycka är så himla svårt, speciellt när mönstret bygger på att massor av linjer möts exakt.

20110830-232015.jpg

Färdigt! Eller nästan. Tryckte över den vita kanten senare. Är ändå ganska nöjd, trots att jag gjorde alla misstag man kan göra, inklusive att doppa förklädet i färg och luta mig över tyget. Som tur är försvinner även fläckar och sånt i ett fläckigt tyg.

Helt ärligt gillar jag inte att trycka så mycket hittills. Det är alldeles för tidskrävande, och sedan blir det ändå snett och vint. Men jag antar att det blir roligare sen.

Ändå tillräckligt roligt för att jag redan ska sitta och skissa på ett nytt mönster.

Det här inlägget postades i Design, Nyckelviksskolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

