Kort reflektion

Varför är det så viktigt att klä och bete sig könsstereotypt under den period i livet då man har minst könsattribut?

Tänk på barn. Ju mindre ungen är, desto mer stereotyp. Ju yngre barn, desto mer rosa/blått, desto mer klänningar/hoodies. Desto mer uppdelat lek och segregering mellan fotboll och dockor, bilar och köksutrustning. Man är aldrig så stereotyp senare i livet som man är på dagis och i förskolan.

Tänk er samma kläder på vuxna människor, och det blir en parodi. När vi blir äldre så gör vi oss av med fler och fler könsmarkörer i klädseln, trots att våra kroppar blir mer och mer olika. Trots att vi börjar utsöndra olika hormoner och får hjärnor som ser olika ut, delar vi nästan alla intressen och sysselsättningar.

Jag och min kille kan i princip gå runt i identiska kläder och arbeta inom samma yrke, och ingen höjer ett ögonbryn.
Men om vi fick två barn och klädde dem identiskt och gav dem identiska leksaker, då skulle vi nog få höra.
Trots att det är vi vuxna som har kön, och barnen som är utan.

Varför är det så viktigt att lära sina barn att de har ett kön, när det i vuxenlivet spelar så liten roll för hur de klär sig och vad de sysslar med?
Eller är det extra viktigt att skapa konstgjorda markörer, när det inte syns på kroppen vilket kön man tillhör?
Om man nu är en sån som tycker att kön är viktigt.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen, Livet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kort reflektion

  1. Visselpaj skriver:

    Ja, visst är det galet! Just som du säger så är det en faslig skillnad på hur man gör med små barn till skillnad från vuxna/äldre barn. Ibland undrar jag om jag hamnat mitt i en parodi!
    Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar när du säger att barn inte har kön. Tänker du på att de inte gått genom puberteten?

    • momiji skriver:

      Precis, så menar jag. Kanske var lite otydlig där! Men jag menar just att jag ju ”har” ett kön eftersom jag har könshormoner, en ”kvinnokropp” med allt vad det innebär och så vidare. Barn har ju ett kön, men det har inga sekundära könskaraktäristiska drag (bröst, breda axlar t.ex.) eller annan skillnad i kroppen.

Kommentera

