Tajming

Tycker att det är så himla lägligt att så många nu går ut och börjar babbla om svälten i Afrika och hur äckligt det är att man tycker synd om norrmännen. Förlåt, men om ni tycker att kriserna utanför västvärlden är så himla viktiga och prioriterade, var var ni förrgår? Tidigare i veckan? Förra veckan? Förra månaden? För helt ärligt, de här kampanjerna har jag faktiskt inte läst ett skit om innan det som hände i Norge. Om det nu är så viktigt, varför har det inte basunerats ut varje dag i flera månader? Varför är det just samma dag/dagen efter det hänt en tragedi i vårt grannland som det helt plötsligt är så viktigt att poängtera att det finns de som har det värre?

Oj vad konstigt att vi känner mer för ett folk som vi delat historia med i tusen år, som varit våra grannar och allierade. Som vi haft union med och nära samarbete i övrigt. Ett land som många svenskar har släkt i, där många svenskar bor och arbetar och än fler någon gång har bott i. Kan inte förstår varför vi är så ledsna!
Självklart känner man mer för någon man har en relation till. Vi svenskar har en närmare relation till norrmän vare sig vi vill eller ej, och det är självklart att det speglar sig i våra reaktioner. Det handlar inte om att det är så himla synd om västerlänningar som dör. Vilka tror ni kenyaner känner mer för, somalier eller oss svenskar? Vilka delar de historia, kultur och gener med?

Det är självklart att man relaterar till folk som man är lika och vars situation är lik ens egen. Det handlar inte om att de inte är synd om dem som svälter i Östafrika, men att komma dragandes med dem nu bara för att vinna nån slags politisk poäng är lika respektlöst mot dem som att inte bry sig alls. Jag tycker absolut att man kan skänka pengar till röda korset etc., men sätt inte det i motsats till att bry sig om norrmän eller att känna empati för människor som man är närmare.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen, Livet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tajming

  1. Magda skriver:

    Kan hålla med dig om att det är konstigt att en tragedi ska behövas för att man ska få upp ögonen för en annan. Jag för min del tycker det som hänt i norge är fruktansvärt. men likväl tycker jag det som händer på afrikas horn är fruktansvärt. många som skriver om det nu kanske oxå kommit på att när det gäller det som händer i somalia, kenya och etiopien så kan vi faktiskt GÖRA något. det är inte för sent än! Vi kan bidra till att den katastrofen mildras.
    Sen blir jag lite rädd när du skriver att ”vi svenskar har en närmare relation till norrmän..” Alla ”VI SVENSKAR” har faktiskt inte det. Min mormors syster har bott i norge sen hon var 10 och norge har alltid känts ganska nära. Ett av mina barn är adopterad från ett land i östafrika. Jag måste nog erkänna att det ändå ligger mig närmare än norge, och jag är nog inte den enda ”svensken” som har en sådan erfarenhet. vem är svensk egentligen?det finns många svenskar som har sitt ursprung i östafrika tex.
    För övrigt kan du nog få ganska varierande svar om du frågar någon som bor i kenya vem dom känner mest för, en somalier eller en svensk. På samma sätt som du får olika svar om du frågar en som bor i sverige.

    Vi får glädjas över att vi människor är skapade till att känna empati för varandra och att den empatin inte behöver kategoriseras eller fördelas. Jag tror vi, om vi verkligen vill, att vi har medkänsla så det räcker till både dom som bor granne med oss (oavsett nationalitet) och dom som finns långt borta.Är det inte så vi får övervinna ondska och hat, genom att tillåta oss KÄNNA med dom som lider var det än är?…och göra det vi kan för att ändra på det.

    • momiji skriver:

      Rädd? Nu är det väl ändå rätt allmänt så att när man skriver saker som ”vi svenskar” så menar man inte 100% av populationen, utan det är en så kallad generalisering. Självklart finns det även svenskar med familj i Kenya, Somalia, etc., och självklart har dessa personer en närmare relation till dessa länder. Men överlag har människor som bor i Sverige en närmare relation till Norge, det är det enda som menas. Man generaliserar för att det är enklare att skriva ”vi svenskar” än ”de svenskar som inte har släkt eller nära relationer till länder i Östafrika eller något annat land”.

      Jag håller med om att empatin och medkänslan räcker, men det är ju inte det det handlar om egentligen. Eller? Känslan jag känner inför det som hände i Oslo och Utöya är en helt annan än den jag känner när jag tänker på svälten i Östafrika. Och jag tror det är självklart för de flesta att de känslorna inte står i motsats mot varandra. Det är väl det som också irriterar mig, att de människor som tar upp detta antar att andra inte har känt någonting. Men jag är säker på att jag inte är den enda som läst DN och tänkt på det, även om jag inte skrivit om det.

  2. ladydahmer skriver:

    Jag tycker också att det är helt malplacerat och dålig tajming att börja gaffla om afrika just nu. Fan vänta lite. Låt det här få ta sin plats. Det är lite som att säga ”det kunde vara värre”. Och ja visst det kunde det, men det vill man inte höra när man upplevt tragedi.

    • momiji skriver:

      Nä, och jag förstår heller inte det här att man ska kasta skit på folk som känner något. Känslor är ju känslor liksom. Man kan inte direkt rå för att man upprörs och agerar efter det. Så ska man få skit för att man reagerar på fel sak?

Kommentera

