Gleamin’

Så jävla nöjd med denna helg/vecka. Allt. Mitt upplägg, planering, genomförande…. Allt!

Till att börja med bantade jag ett enormt diskberg. Så här så g mitt kök ut i tisdags morse:

20110719-015343.jpg

20110719-015400.jpg

Att jämföra med nyss:

20110719-015444.jpg

20110719-015453.jpg

Jag har alltså ett problem med städning. Orkar inte riktigt gå in på vad det beror på, men det har varit något som jag i princip inte klarat av att göra. Jag har helt enkelt svårt att organisera upp saker och ting, och dessutom en hel del igångsättningsproblem när det gäller just svåra uppgifter. När jag flyttade in här för två år sedan visste jag inte hur man diskade, eftersom jag inte kunde stapla disk. Kunde betyder i det här fallet att det var så pass svårt att jag inte kunde förmå mig till att göra det, jag ”visste” ju hur man gjorde.
Men under den här veckan har jag inte bara diskat i princip dagligen. Jag har plockat undan, varit systematisk, delat upp uppgiften, och så vidare. Gjort allt som man ”ska” göra. Och klarat det! Till råga på allt lyckades jag även dammsuga hall och kök (köket två gånger!) och våttorka köksgolvet.
Dessutom har jag lyckats ändra hela min inställning till disk och städning, genom att börja se det som något normalt och något man bara gör, istället för att se det som en prestation som jag är ”duktig” om jag utför.

Det är inte ovanligt för mig att få städryck, vilket man kan skylla det tre första dagarna på. Då lagade jag dessutom ingen mat och genererade ingen disk, vilket gjorde det lättare. Däremot båda bakade jag och lagade mat i torsdags, vilket direkt gjorde det svårare att fortsätta. Trots det lyckades jag komma igen efter ett par dagars vila och slutföra så att det både igår kväll och idag är soprent.  Det är framför allt det jag är imponerad över.
Jag skulle nog fortfarande ha svårt att diska varje dag om jag lagade mat varje dag och hela tiden genererade en massa disk. Men ändå! Att jag öht klarade det här är nog för att göra mig superstolt.

Firade genom att ta fram en snygg matta jag hittade i förrådet. Min farmor har vävt!20110719-015514.jpg

Apropå förrådet så är det också en historia i sig. Det jag kallar ”förrådet” är egentligen mitt och Stans tredje rum. Sedan vi flyttade in har det varit fyllt till bredden med flyttkartonger som vi ska gå igenom ”någon gång”. Men den här helgen lyckades jag gå igenom sex kartongen och ställa ned fyra stycken i källaren. Seger! Tyvärr är rummet fortfarande fullt av stans skit som väl kommer ta typ 20 år att gå igenom. Men ändå!

Målet är att det snart ska vara så pass framkomligt att jag kan använda mitt skrivbord som står därinne i höst när jag börjar skolan. Egen arbetsplats är nog det som står allra högst upp på min önskelista just nu, vore så sjuuukt fantastiskt och vi lyckades med det.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gleamin’

  1. Rebecca skriver:

    Det såg till och med värre ut än vad det brukar göra här haha ;D men bra att du fick till det till slut! Jag brukar aldrig finna någon disk-motivation precis. Förutom när det är så mycket disk att det inte finns något rent kvar alls …

    • momiji skriver:

      Jag tycker nästan att det är lättare ju mindre det är…. När man ska laga mat och hela bänken är full med skit och det inte finns en ledig kastrull, då är jag som minst sugen på att diska.

Kommentera

