Övning ger träning

Är gräsänka den här veckan. Stan åkte igår, tog med sig projektor och tv-spelskonsolor, lämnade ett berg av disk. Han vet i alla fall hur man prioriterar…

Perfekt övningstillfälle för mig dock. Ska försöka diska varje dag och se hur det går. Jag hatar vanligtvis att diska, mest för att jag inte vet hur man gör. Dock har Stan faktiskt lärt mig en hel del så vi får se hur jag lyckas applicera dessa förvärvade kunskaper. Undrar om jag även kommer att hinna städa, eller om det är att lägga ribban för högt?

Jag har i alla fall hittat mitt perfekta alternativ till ljudboken, att sysselsätta hjärnan med medan jag gör alla dessa outhärdliga sysslor. Jag kan nämligen i princip inte lyssna på ljudböcker. Så fort det inte händer något tappar jag bort mig och sen är det kört. Nu har jag hittat något som är lite mer lagom nivå och som är tillräckligt intressant så att jag faktiskt håller tag i tråden. Nämligen en serie föreläsningar från en universitetskurs i mänsklig beteendebiologi från Stanford University. Sån är jag… När andra lyssnar på deckare väljer jag att höra om evolutionslära, neurovetenskap, beteendegenetik och annat lagom för lite sommarunderhållning. Man somnar i alla fall gott när hjärnan är sådär lagom mosad…


Här är den första föreläsningen i serien, som är sjuuuukt intressant. En negativ biverkning är dock att man totalt tappar tron på att det finns någon som helst fri vilja.
Han som håller i kursen är f.ö. samma person som höll ett avslutningstal som jag länkat förut. Önskar att man hade haft såna föreläsare, så kanske det hade blivit en vetenskapsman av mig ändå…

Något annat jag ska öva en hel del på den här veckan är att vara själv i vår lägenhet. Något jag vanligtvis inte står ut med särskilt länge eftersom jag är töntigt mörkrädd. Alltså verkligen töntigt. Måste-ha-nattlampa-nivå är det. Framför allt är jag väl inte så rädd för mörkret som jag är för xenomorphs, necromorphs och Sadako. Dvs rymdvarelserna från Alienfilmerna respektive tv-spelet Dead Space, samt en död flicka som krälar i brunnar och ur ut tv-apparater. Intressant i sammanhanget är också att jag inte ens sett Alienfilmerna, bara trailers och snippets. Får se hur många lampor som lämnas tända ikväll efter att jag tänkt på och skrivit om alla tre…

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Övning ger träning

  1. Hannah skriver:

    Uuuuh. Sadako. Jag också.
    Jag klädde ut mig till Sadako på Halloween för några år sedan. Blev rädd av att se ner på mina egna fötter. Hua.

    • momiji skriver:

      Jag kan också nämna att typ halva filmen tittade jag inte ens, inklusive scenen då hon kommer ur tvn. Så att jag kan vara helt fobisk nästan tio år senare är ett mysterium.

Kommentera

