Det är inte synd om mig!

Titt som tätt, speciellt i reatider, får jag höra av våra kunder hur synd det är om mig. Eller i alla fall att de tycker synd om mig. För att det är stökigt och jävligt och det enda vi gör är att gå runt och städa efter våra lortgrisar till kunder, typ.

Att höra sånt gör mig alltid lika irriterad. Det är verkligen inte synd om mig! Till att börja med har jag ett jobb. Inte bara ett jobb, utan ett extra- och sommarjobb. Jag har alltså en bonussysselsättning, nog så svår att få. Vilket ger fördelar!
Jag har inte behövt ta så höga studielån. Jag har klarat en del ekonomiska kriser det senaste året (som jag iofs tar igen nu, men å andra sidan kommer jag kunna återgälda detta med framtida löner). Dessutom har jag haft förmånen att inte behöva tänka på pengar under min utbildning. Jag har kunnat lägga tusenlappar på tyger, ritmaterial och olika pappersblock utan att för den sakens skull oroa mig för mat eller hyra.
Jag jobbar dessutom med något jag tycker är intressant, med butik och med kläder. Visst, att jobba i klädbutik är inte detsamma som att sy kläder, men det gör ändå jobbet mer intressant än Ica. Och mer utvecklande.
För det tredje har jag ett av Sveriges, i mitt tycke, bästa avtal. I alla fall av dem man vanligen har som extrajobbande student. Jag älskar handelsavtalet och skulle ha svårt att jobba inom någon annan bransch bara på grund av det. Jag får extra på kvällar, dubbelt på helger och behöver samtidigt aldrig jobba natt eller senare än halv åtta. Jag har dessutom fast anställning, och en massa förmåner som hör till det.

Visst, mitt jobb är jävligt slitigt. Jag har ont i benen i princip varje dag. Och vi jobbar jävligt hårt. Jag förnekar inte att jag blir jävligt förbannad över de svin som uppenbarligen inte förstår att de är inne på någons arbetsplats. Och jag jag emellanåt tycker ordenligt synd om mig. Men för den sakens skull ÄR det inte synd om mig, och ingen annan behöver tycka det heller.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

