Sånt som stör mig

Så okej.

Jag har en mindre koncentrationsstörning. Som bl.a. medför att jag har svårt att organisera saker. Jag kan t.ex. inte städa. Helt enketl därför att jag inte kan organisera mina intryck. Ett stökigt rum blir för mig bara en röra, en enhet. Jag vet inte var jag ska börja eller vad jag ska göra. Allt jag kan om städning, som att man börjar med sängen, har jag lärt mig. Någon har instruerat mig och jag måste alltid tänka på instruktionerna för att klara av det. Sånt jag inte har lärt mig, det gör jag inte. Av någon anledning är det här extremt svårt för andra människor att förstå.

Jag är även grym på matte. När jag pluggade matte kunde jag lösa andragradsekvationer i huvudet. Inga problem. Behövde knappt ställa upp heller. För en person inte är bra på matte blir ekvationerna mest ett jytter av siffror och bokstäver, där man inte fattar var man ska börja eller hur man ska få ett resultat. En sån person skulle förmodligen inte lösa ekvationer utan att det fanns ett tvång, som i skolan.

Det finns ingen som tycker att det är något konstigt. Det är normalt att behöva miniräknare eller uppställningar för ekvationer. Det är ännu normalare att inte fatta ekvationer överhuvudtaget, och att hata matte.

På samma sätt som jag kan förklara precis hur jag ”ser” lösningen på olika tal eller räknar fram dem i huvudet, kan någon förklara hur lätt det är att städa för mig. Utan att jag fattar ett dyft. Och vice versa.

Så varför är det så svårt att förstå?

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

