Dopamin – helt magiskt!

Såg just detta TED-talk av Robert Sapolsky:

Hela föreläsningen är fruktansvärt intressant om man har minsta intresse för evolutionär biologi, men omkring 27-28 min in blir det i mitt tycke extra intressant när han börjar prata om dopamin och förklarar hur dopamin egentligen fungerar. Tydligen så fungerar det nästan tvärtemot hur man trott tidigare.

I Sapolskys exempel tränas en schimpans till att utföra en uppgift på en given signal, och får sedan en belöning. Enligt den traditionella bilden bör dopaminet i hjärnan frigöras efter att uppgiften är utförd, när schimpansen får belöningen. Men så är det inte. Tvärtemot frigörs dopaminet redan när schimpansen får signalen för uppgiften. Det vill säga, det frigörs inte på grund av belöningen, utan på grund av att schimpansen vet att det här är en uppgift som kommer att gå galant att utföra och som kommer att ge en belöning. Att man redan från början kan se att uppgiften både kommer att gå bra OCH kan se en positiv konsekvens gör att dopaminet frigörs och uppgiften blir enklare och roligare.

När man hindrar dopaminet från att frigöras går uppgiften trögare, oavsett om det kommer belöning efteråt eller ej, och oavsett hur mycket schimpansen har tränats. Men det är inte ens det mest intressanta. När man tar samma uppgift och börjar ge belöning 50% av gångerna, alltså slumpmässigt, gissa vad som händer då? Dopaminet minskar? Eller tvärtom! Dopaminet skjuter i höjden som bara sjutton eftersom det helt plötsligt finns ett ”kanske” med i bilden. Tydligen får det både apor och människor att gå igång som satan när man tänker att ”kom igen, idag kommer det gå vägen, idag får jag min belöning”.
Och stämmer inte det ganska bra? Som när man pluggar inför prov. Aldrig vet man hur det ska gå, men KANSKE går det bra, och man ger järnet från första minuten. I alla fall om man som jag tränats länge och väl i att skriva prov på given signal.

Och så sitter jag här och funderar på varför det går så jävla trögt att rita. Om jag bara hade lite dopamin i tablettform skulle jag rita som en gud just nu….

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dopamin – helt magiskt!

  1. Ping: Övning ger träning | Designerdrömmar

Kommentera

