Bubblor

Var i skolan idag (som varje dag). Igår när jag kom så kom en av städarna fram och frågade om jag var där varje dag, även på helgerna. Om till och med städarna lägger märke till en, är inte det ganska tragiskt? Nä, jag gillar skolan.

I alla fall så satt vi och pratade en del om bubblor och sånt. Alltså, hur vissa människor växer upp i en bubbla, utan att någonsin träffa någon som är olika dem, och vilka konsekvenser det får.

På ett sätt lever vi ju alla i varsin bubbla. Alla har sin egen erfarenhet, sin egen familj, sina egna värderingar. Men genom att vi genom skola och på andra sätt tvingas umgås med människor från en annan bakgrund så vidgas våra bubblor till att omfatta fler erfarenheter än den egna. Jag växte till exempel upp i Skarpnäck som, trots att det är en relativt lugn förort (i jämförelse med Rinkeby och Tensta t.ex.), var väldigt invandrartätt. I min klass/årskurs gick det rätt många som jag tror hade det rätt dåligt ställt. Om man växte upp i ett hem med båda föräldrar eller skilda föräldrar som hade stadiga jobb och bodde i radhus/bostadsrätt så hade man det i princip ”fint” och var på den övre delen av stegen om man säger så.
Självklart fanns det en hel del gäng och man visste ju vilka som drog omkring och var ”stökiga”. Trots det blev jag väldigt förvånad när jag för något år sedan fick höra en hel del historier om vilka som åkt in i fängelse och för vad. Jag skulle själv aldrig säga att jag haft det lätt i livet, däremot kommer jag från en familj där det varit självklart att plugga vidare och bli precis det man vill. Därför blev jag helt enkelt förvånad över att man kunde välja att stå utanför samhället på det sättet. De här personerna som satt i fängelse var heller inga uppenbara ungdomskriminella som sprang omkring med vapen och knark öppet, och på något sätt så trodde jag väl att de som fastnar i kriminalitet skulle vara ”värre” redan som unga.

Så trots att jag växte upp med ganska blandade människor omkring mig och hade både rika och fattiga i min närhet så har jag ändå svårt att greppa andras situationer ibland. Jag var fortfarande styrd av min egen erfarenhet. Min erfarenhet har varit att jag har överkommit de flesta problem jag haft och jag har kämpat fruktansvärt hårt för att komma dit jag är. Men som sagt så kommer jag från en ”bättre” familj, där jag haft mer stöd och stabilitet som motvikt till att jag själv inte varit så stabil. Jag har haft en stabilitet att hitta tillbaka till, vilket inte alla har haft. Och det är genom andra människor jag har lärt mig det här och insett vilken tur jag haft.

Men jag undrar verkligen vad för uppfattning de människor som inte växt upp som jag har om omvärlden. Då menar jag främst mer privilegierade människor, som växer upp utan att någonsin möta någon som står utanför deras samhällsskikt. Det verkar så oerhört obehagligt. Framför allt så föder det ju en slags omedvetenhet där man inte ens fattar att man har stora kunskaps- och erfarenhetshål. Ett liv som blir både ytligt och fattigt, utan perspektiv på det egna livet eller på något annat heller för den delen.

Det talas ju ofta om att vi behöver motverka segregationen i en ton som om det är bra för de underprivilegierade att umgås med privilegierade, ungefär som att de skulle få tillgång till bra förebilder och lite faddrar att se upp till. Men ärligt talat så är det minst lika viktigt för alla människor att bredda sina små bubblor och ta del av andra erfarenheter, oavsett vilken bakgrund man kommer från. Segregation är inte en win/lose-situation som vissa tjänar på. Att den motverkas gör inte att någon ”förlorar”. Alla människor förlorar istället på att leva ett liv som är fattigt på erfarenheter och utan bredd eller djup. Om vi kunde inse det så kanske vi skulle åtgärda problemet lite snabbare.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

