Popkulturkollektion

Vår kollektionsuppgift i skolan just nu är ett gammalt Beckmans-prov. Vi ska designa något på temat ”popkultur” och dessutom göra två rapporterade mönster (mönster som upprepar sig). Hela kollektionen ska dessutom vara för ett modehus som vi själva bestämmer.

De flesta i klassen inklusive jag själv tyckte nog att populärkultur verkade dödligt tråkigt och började direkt tänka på saker som kommersialism och säljbarhet. Allt som är ointressant och tråkigt helt enkelt. Jag föll själv i fällan, men nu börjar jag bli lite inspirerad ändå. Egentligen så älskar jag popkultur. Eller, fascineras är väl ett bättre ord.

Har suttit och bildgooglat lite för mitt kollage.

Min kollektion handlar mycket om popkulturella ikoner, igenkännbara former som man kan omvandla till lite vad som helst. Började egentligen med att jag tänkte på kaninen Miffy, som bara fastnade i mitt huvud av någon anledning. Tänker mycket på logos. Inte logotyper kanske, utan symboler, typ som Musse Pigg och Hello Kitty. Även Barbie. Saker som är igenkännbara för att de egentligen inte står för något. Som man kan fylla med lite vad som helst. Ungefär så som popkultur är överlag. Ointressant, ytlig, utbytbar, och samtigit något som alla känner igen och kan referera till.

Sedan gjorde vi en grej kring neoplasticism i skolan, och så blev jag lite inspirerad av det. Mest tanken kring att ge sig själv extremt strikta regler. Jag är osäker på hur mycket det kommer att påverka kollektionen rent estetiskt. Mer att det kommer att påverka paletten och antalet siluetter. Nu försöker jag arbeta utifrån en enda form, för att se hur mycket variation jag kan få fram utifrån en siluett.

Sedan gjorde vi en grej kring neoplasticism i skolan, och så blev jag lite inspirerad av det. Mest tanken kring att ge sig själv extremt strikta regler. Jag är osäker på hur mycket det kommer att påverka kollektionen rent estetiskt. Mer att det kommer att påverka paletten och antalet siluetter. Nu försöker jag arbeta utifrån en enda form, för att se hur mycket variation jag kan få fram utifrån en siluett.
Eftersom både kaninen Miffy och neoplasticismen har sitt ursprung i Nederländerna tänkte jag också att det kunde vara kul att lyfta in något typiskt nederländskt som inte alls har med popkultur att göra för att sedan tolka om det enligt min nya regelbok. Folkdräkt! Kanske verkar enkelt, eftersom det är kläder, men det fins en gräns för hur många utmaningar man orkar ge sig själv…Dessutom lyssnade jag nyligen på ett radioprogram om en tjej som designat något utifrån den svenska folkdräkten, och det var så otroligt intressant det hon sa, så den tanken fastnade nog lite hos mig.

Jag hoppas även att jag ska lyckas göra en ”svår” kollektion. Får se hur bra jag lyckas. Känns mest som en bonusgrej faktiskt. Förra uppgiften så hade jag nämligen ett väldigt extremt och kontroversiellt tema, men gjorde ändå en kollektion bestående av säljbara och kommersiella plagg. Vore kul att göra tvärtom och vrida säljbart och kommersiellt till extremt och kontroversiellt….

Det här inlägget postades i Design, Modeskolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

