01 – Om mig

Sitter och väntar på att veckans bröd ska gräddas klart och tjurar över att lampan vi köpte igår (en Brasa) blev bucklig i transporten och måste bytas ut. Tänkte skriva ur mig lite istället.

Jag skulle kunna skriva om mig själv i flera timmar, mest för att jag är fruktansvärt introvert och självreflekterande. Narcissistisk kanske man också kan kalla det. Men jag tänker mycket på mig själv och hur jag fungerar och funderar över varför.

Därför tycker jag att det är enormt svårt att sitta och välja ut vad jag ska skriva om och inte. Förutom det uppenbara som de flesta förstår av läsa vilken inlägg i min blogg som helst, att jag är en tjej i 20-årsåldern som vill bli designer.

Men jag tänker mycket i alla fall. Både på mig själv och annat. Min lärare påpekade för mig på ett utvecklingssamtal att jag är väldigt duktig på att känna av atmosfären i ett rum, känna av stämningen. Det är nog sant. Jag märker direkt när något är fel bland andra människor, och jag blir väldigt påverkad av det också, även om det inte rör mig egentligen. Oroar mig väldigt lätt, är nog ganska ängslig. På samma sätt är jag själv också väldigt lätt att läsa av. Jag är väldigt genomskinlig. Kan inte dölja mina känslor alls, och jag känner oftast rätt mycket. Är inte glad, utan exalterad. Inte arg, rasande. Även för småsaker ibland. Om jag ändå måste spela inför någon annan brukar jag som regel vara tvungen att stänga av alla känslor helt. Det var jag mycket bättre på förr. Behövde väl använda det oftare då.

Annars är jag väldigt bra, på många saker. Perfektionist och extremt noggrann i allt jag gör. Överbegåvad, med råge, men ingen ”duktig tjej”. Inte längre i alla fall. Har extremt bra minne, både för bild och text. Skriver jag av en text två gånger kan jag den utantill. Inte för alltid, men så länge som jag behöver. Jag är fruktansvärt tankspridd och har aldrig något system för var jag ska förvara saker som nycklar eller ens min hårborste. Istället kommer jag alltid ihåg var jag hade den sist och memorerar var saker och ting befinner sig ”just nu”. För det mesta funkar det, ibland glömmer jag bort saker.
Däremot är jag extremt klumpig och har jättedålig kroppskontroll. Kan trilla omkull fast jag står rakt upp och ner, bara av att jag tappar balansen helt plötsligt. Slår alltid i saker, eller halkar eller liknande. Går in i möbler och hörn.

Sån är jag, helt enkelt.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 01 – Om mig

  1. Lisa skriver:

    Då är vi nog rätt lika. Man kan undra om analytisk förmåga hänger ihop med klumpighet, ett underligt sammanträffande iaf.

Kommentera

