Pysselsöndag

Idag har jag varit pysslig må ni tro. Har ett ”nyårslöfte” som egentligen inte är ett löfte direkt, men jag har i alla fall bestämt mig för att baka bröd lite oftare. Så det gjorde jag idag. Följde det här receptet från Underbara Clara och vad mer kan man säga än att det var precis som beskrivet, världens enklaste bröd. Mjöl, filmjölk, salt och bikarbonat. Och smaksättning om man ville.

Jag gillar ju att experimentera, så jag gjorde två olika varianter direkt.

Det högra gjorde jag med 3dl fint rågmjöl, ½ dl sirap och ½ dl hackade russin. Det vänstra är med 3dl grahamsmjöl, 2 tsk brödkrydda och ½ dl grovhackade valnötskärnor.

Självklart var jag tvungen att smaka direkt. Finns nog inget godare än nybakad bröd, helst dränkt i smält smör också.

Kommer vara mysigt att kunna äta sitt eget bröd till frukost varje morgon nästa vecka. Dessutom var det så enkelt att baka, så förhoppningsvis kanske det blir en veckorutin för mig.

Det här inlägget postades i Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

