Nothin’ blue ’bout back so school

Första dagen i skolan idag. Skulle verkligen ljuga om jag sa att jag inte har längtat, för det har jag. Den här terminen kommer att bli så himla grym man också jävligt tuff och krävande. AWESOME!

Redan idag var vi på studiebesök på Sidencarlsson, en tygaffär på Drottninggatan. Det handlade främst om siden, men även om olika ull- och bomullskvalitéer. Han som stod och berättade om och visade tygerna var så otroligt kunnig. Men så hade han också arbetat i butiken sedan 1955. Själva butiken är f.ö. från 1873, helt otroligt att den finns kvar. VI fick även kika i dras spetsskåp, där de har visningsbitar på spets som kan kosta över  2000kr per meter. Man dör liksom lite när man känner på den, så fint är det.

Den här veckan ska vi konstruera och sy herrskjortor. Kommer bli minst sagt knivigt. Till sömnaden har vi 16 eller 19 timmar, kommer inte ihåg. Det betyder att vi ska sy en herrskjorta med dold knäppning, krage med kragstånd och dubbla manschetter på i princip en enda dag. Känns helt sjukt. Å andra sidan vet jag hur grym jag blivit vid det här laget, så egentligen borde det inte vara några problem… Vi får se.

Ser även fram emot kollektionsteckningen, där vi ska få prova på ett gammalt arbetsprov till Beckmans. Jag funderar faktiskt på att söka dit i vår. Inte för att jag nödvändigtvis vill gå där, har egentligen inga planer på att plugga i höst, men för att det är en utmaning och man lär sig nog mycket på det. Dessutom ska det ju ta några gånger innan man blir antagen, så det är ju lika bra att börja i tid.

Apropå kollektionsarbeten satt jag större delen av dagen igår med mitt förra arbete och försökte redigera bilderna jag tagit för att kunna lägga upp. Men jag insåg efter några timmars arbete att de tyvärr är för kassa för att vara värda att lägga upp. Ska försöka ta nya bilder i veckan och få upp dem. Det var f.ö. ett riktigt grymt arbete som jag fick riktigt bra kritik för och själv är supernöjd med, så det ska bli jättekul att visa upp det för fler än klasssen.

Det här inlägget postades i Modeskolan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

