Fjäderfunderingar

Så, inte fem minuter efter att jag igår postat ett inlägg om hur mycket jag älskar fjädrar insåg jag att jag faktiskt inte har någon som helst aning om hur fjädrarna ifråga produceras. Kändes rätt obehagligt faktiskt, och ju mer jag googlade desto obehagligare blev det. Det verkar helt enkelt inte finnas så mycket information om det, och det lilla som finns blir snabbt utträngt av WOW-snack, i alla fall om man söker på feather farming. Ännu en anledning för mig att förakta det spelet med andra ord…

Det enda jag hittar är att i alla fall fjädervippor görs av strutsfjädrar, och att strutsar hålls på farmar främst i Sydafrika. Man klipper av fjädrarna när strutsen lever och..? Sen? Ingen som helst aning. Jag vet inte ens om det är som fårklippning, där man kan klippa pälsen gång på gång, eller om det är som när gäss plockas levande för att det är billigt. Dessutom vet jag inte ens vad det är för fjädrar i min krage, det behöver inte alls vara struts.

Jag tycker sånt här är så himla tråkigt. Jag är mot päls, i alla fall nyproducerad, just för att jag tycker att det är viktigt att djur inte far illa bara för modets skull. Läste visserligen att man tydligen använder strutsläder (som ska vara bland det starkaste) och även strutskött. Men det känns inte okej att de plockas levande för det, om så skulle vara fallet. Jag äter kött, men tycker inte att kor ska flås levande heller. Jag försöker även köpa organic cotton och så vidare, handla second hand så mycket jag kan och verkligen tänka på att inte konsumera som en tok.
Men trots att man bryr sig och tänker på vad man köper och så vidare så känns det som att det alltid finns någon okänd fälla man trillar i. Det känns som ett av de största problemen man möts av som konsument, att det är så förbannat svårt att informera sig. Det blir omöjligt att hålla koll på allt och förr eller senare så gör man något tanklöst misstag. Modekedjorna gör inte heller saken bättre direkt, genom att inte informera ordentligt.

Nu skickade jag faktiskt ett mejl till butiken där jag köpt kragen. Förhoppningsvis svarar de med någonting, även om jag inser att det kan vara så att inte heller de vet. Frågan är vad jag hör med kragen i så fall? Ska jag se den som ett misstag och sluta använda den, eller se det som ”köpt är köpt” och fortsätta använda den ändå? Kan tyvärr inte lämna tillbaka den, eftersom jag klippt bort etiketter och lappar från den.

Dessa dilemman!

Det här inlägget postades i Modet & modet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fjäderfunderingar

  1. Ping: Svar från Zara | Designerdrömmar

Kommentera

