Rätten att vara sexig

Som många säkert vet vid det här laget kör Veckorevyn en kampanj vid namn ”Size Hero”, där redaktionstjejerna poserar avklädda i tidningen samtidigt som de skriver om att vara nöjd med  sin kropp som den är.

Bild från Veckorevyns hemsida

Som man kanske också kan räkna ut så går det såklart inte för sig att tjejer visar sig utan kläder på bild överhuvudtaget, vilket bl.a. Daniel Nordström på VF har skrivit om. Kvinnor utan kläder är nämligen objekt, oavsett i vilket sammanhang de figurerar. Även Linus Fremin menar att även om tanken är bra, så borde kvinnor inte se så sexiga ut, och dessutom så passar det sig tydligen inte med ”peppande onliners”.

Om jag blir trött? Skojar ni eller? Som t.ex. Fanny redan skrivit grymt bra om så handlar inte ens Veckorevyns kampanj om att kvinnor inte ska bli objektifierade. Det handlar om något helt annat, nämligen att man ska vara stolt över sin kropp oavsett hur den ser ut.

Återigen får vi veta att som kvinna så får du aldrig någonsin diktera dina egna villkor eller välja hur du ska framställas. Det kommer alltid någon och dikterar vilket budskap man ”egentligen” sänder ut och hur fel det är.

Varför är det så ooootrooooligt provocerande att dessa kvinnor, som förmodligen både har bra utbildning och välbetalda jobb, ser ut som vanliga kvinnor och, tänka sig, ÄNDÅ vågar framställa sig själva som snygga och sexiga med putande rumpor och leenden? Bara för att de inte passar in i mallen för hur en sådan kvinna ska se ut?

Jag tycker att kampanjen är grym just för att Veckorevyn-tjejerna vågar framställa sig som sexiga och faktiskt åtråvärda kvinnor. För att de vågar skita i alla mallar, inte bara för hur en kvinna ska se ut utan också för hur en sexig kvinnokropp ska se ut.
Helt ärligt, hur kul är det med en kampanj där det enda vi får se är kvinnor som poserar rakt upp och ner? Vad ska jag lära mig av det? Att om du är smal och snygg får du vara sexig på bild, men vi vanliga kvinnor får tyvärr inte vara med om något sådant kul. Man ska kampanja för stolthet över den egna kroppen, men helst utan att visa upp kropparna i fråga och om man ändå visar dem ska det vara så tråkigt och neutralt som möjligt. Det ingen stolthet i det. Det är varken stärkande eller en kul bild att få förmedlad av sig själv och sin kropp.

Nä, jag spyr på den attityden. Jag är så himla trött på att det här med sex och att vara sexig är så tabubelagt för kvinnor att man inte kan visa sig i trosor på en bild utan att hela ens budskap och person ska ifrågasättas. Att ingen kvinna kan gå ut och säga att hon vill vara sexig och åtråvärd utan att förlora all respekt. Som om det vore konstigt att kvinnor vill vara det! Som att en kvinna som visar att hon också är en människa av kött och blod med sexdrift som alla andra människor borde skämas.

Oj, råkade visst glömma att vi kvinnor fortfarande inte är människor.

Bara kön.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rätten att vara sexig

  1. fanny skriver:

    Verkligen klockren analys det där med att alla ”vanliga kroppar”kampanjer handlar om att bara stå, med tråkig belysning osv. Det ger ju verkligen inte rätt signaler. Jag får ju knappast bättre självförtroende av att se andra som är som jag, och sen tycka att de ser sjukt boring ut. Har tänkt på det sedan jag skaffade kamera och började fota mig själv, hur kul det är när man vågar göra sig till lite och ta fram sin snygga sida. Det är kul att veta att man kan vara smashing hot då och då, även om man inte är det varje dag.

    • momiji skriver:

      Jo men exakt! När jag tar bilder på mig själv är det klart att jag vill se bra ut. Roligare för mig, och även roligare för andra att se på. Hur många tonårstjejer skulle plockat upp den här tidningen och tagit till sig budskapet om det inte var så här pass säljande och ”glammigt”? Förmodligen inte många. Och det är ju dem man vill nå!

  2. Candy skriver:

    Jag tycker väl iofs att det är synd att även du faller in i att använda begreppet ”vanliga” kvinnor. Ord som riktiga, normala & vanliga i samband med kön är väldigt trista och bidrar knappast till att minska de snäva ideal samt negativa föreställningar om de kvinnor eller män som faller utanför dessa.

    Jag förstår att du antagligen menar så som kvinnor oftast ser ut, men det kan klinga ganska negativt att snacka om ”vanliga” eller ”riktiga” kvinnor. (Riktiga är väl dock det värsta ordet.) Sen är det ju ganska vanligt förekommande att vara smal, i alla fall i ung ålder, så sett ur det perspektivet är reklambilder ”korrekta” till viss del. Dock kan man fortfarande efterfråga en större variation, eftersom variation alltid är trevligt och det säkert skulle hjälpa vissa att trivas bättre med sina kroppar (även om det inte är därifrån, reklamen, som jag främst tycker att man bör finna sin fysiska självkänsla). Så jag håller med dig om din poäng. Det är skönt att se fler bilder än de superredigerade bilderna där alla modeller är lika smala och jag gillar inte heller den kritik som kampanjen fått, dels för att den berör fel saker (som du skrev, kampanjen handlar inte om objektifiering) dels för att snacket om att kvinnorna gör sig till objekt bara det i sig är ett slags objektifierande och det är sannerligen synd att se att vissa faller in i den fälla själv, som de anklagar andra för att trampa i. Man blir ju inte automatisk handlingsförlamad och till ett offer för att man kastar kläderna. Tyvärr orkade jag i min blogg inte uttrycka mig lika sakligt och trevligt som du gör i din text (cred för det!) eftersom jag var upprörd över flera olika saker när jag skrev min text (som ju inte bara berör detta ämne) och är fett less på mänskligheten i allmänhet. Ibland vill jag bara skjuta alla idioter + mig själv. Hehe.

    • momiji skriver:

      Vanlig kanske inte är helt rätt ord, men det är svårt att veta vad man ska skriva. Normal? Blir ju också helfel, eftersom det finns de som är naturligt pinnsmala. Personligen tycker jag inte att det är något fel i att vara vanlig, utan tycker att det väl är ett av få ganska neutrala ord som finns kvar.

      Jag tycker också att kampanjen får kritik för helt fel saker. Känns trist att man inte bara kampanja för kroppen utan att man samtidigt alltid också måste ta sig an objektifieringen av kvinnor/sexualiseringen av samhället/bla bla bla. Känns lite som en typisk grej man kritiserar kvinnor för, så fort man inte räddar HELA världen så är man inte perfekt och ganska kass.

      • Candy skriver:

        Jag tycker inte heller att det är något fel i att vara vanlig, lika lite som jag tycker att det är fel att vara ovanlig, men för sammanhanget tycker jag att det är lite opassande då det lätt spär på de nojor folk redan har kring sina kroppar.

        Haha, det är samma kritik som jag får för att jag är vegetarian. ”Jaha, men varför bryr du dig inte om världssvälten då?” (vilket i sig är ett rätt roligt argument, eftersom man kan mätta fler magar genom att odla vegetariskt på en lika stor yta som en ko betar på, men vars kött mättar färre personer) eller ”Hur kan du bry dig om nåt så banalt som djurens lidande när det finns folk som FÖRLORAR SINA FAMILJER I KRIG!” Suck…

  3. Ping: Varför kan inte vanliga tjejer få vara sexiga?

Kommentera

